Gândirea Critica
A făcut ceva vâlvă în zilele acestea o idee generoasă a unui relativ tânăr politician și l-am citat aici pe Ovidiu Alexandru Raetchi Propunerea lui pe scurt este ilustrata în Un deputat PNL vrea studierea în liceu a materiei „Gândirea critică în contextul fake news”
O inițiativă nu numai lăudabila ci strălucită pentru că gândirea critică ar trebui studiată în raport cu ceea ce ne înconjoară , în raport cu devenirea copiilor ca adulți. Trăim într-un secol în care abundenta de date și informații trebuie filtrată printr-un mecanism critic propriu, în care cuvântul scris nu mai este propriu neapărat ADEVĂRULUI și DREPTĂȚII, FRUMOSULUI si PROGRESULUI. Iar noi trebuie sa învățam sa facem distincția bine- rău mult mai devreme.
În același timp încerc să înțeleg care este legătura dintre un curent de opinie foarte sănătos în sistemele educationale moderne și anume de educare a competentelor si abilitaților fundamentale Gandire critica 1 si educația din învățământul romanesc. Este mediul educational romanesc pregătit sa educe pe alte coordonate decât în cele în care băltește de atâta timp? Înțeleg educatorii noștri ca trebuie sa învățam copiii sa își pună și sa ne pună întrebări?
Ca experiența personala, fiind membru într-o comunitate părinti- dascăli am fost siderat de lipsa de deschidere, de ton, de atitudine, etc.. Pot spune ca am avut o experiența extrem de neplăcuta cu modul în care comunitatea educata formata din dascăli cu expunere începând din preuniversitar pana la universitar, receptează un studiu care o descrie și ii precizează opțiunile sociale . În polemica avuta am încercat sa fac apel la gândire critica.
In presa apar articole cu privire la un studiu al Universității Babeș Bolyai , cu citări din diverse persoane și personaje. Imediat se formează tabăra celor care refuza sa admită o realitate probata științific pe baza unei metodologii sociologice. Am încercat în grupul de Facebook în care eram membru sa furnizez studiul, in sine. Mi se pare elementar ca în formularea unei opinii bazate pe propria teorie sa îmi găsesc argumentele și sa ma raportez la realitatea primară și nu la articole și opinii despre acel lucru. Cu greu am reușit sa ii conving sa încarc studiul în grup. A fost o seara de groaza în care s-a ajuns la insulte și atac personal… iar eu contrar modului de a fi am rămas neliniștit și rece :).
Sa recapitulam:
- în presa apar articole despre un studiu al Universității Babeș Bolyai STUDIU Ce e în mintea celor care fac educaţia copiilor noştri
- unele articole pun coordonatele studiului in sine pe care il furnizez Studiu
- apar primele accente critice în Facebook care contrazic TOTUL, fără a face apel la un mecanism critic adecvat
- am ca baza teoretica 3 cursuri de Marketing dintr-un program post-universitar urmat cu o universitate americana
- intru în polemica și culeg primele argumente ale parții nemulțumite: eșantion ne-reprezentativ, finanțare SOROS, finanțare marxista, etc
- Descarc studiul, îl citesc în diagonala, cer opinia a doi sociologi, ambii cu cariera solida in sondarea mediului romanesc. Nici unul din argumentele ridicate de către ceilalți contra metodologiei nu sta in picioare. Despre cele cu : finanțare SOROS, finanțare marxista nu vreau sa vorbesc.
- Îmi susțin pledoaria cu argumente : studiu, opinii expertu, etc.
- Ajungem ca partea adversa sa folosească argumentul final : “ba pe a ma-tii”
- Renunț la polemica, grup și speranța ca în Romania sa vorbim de educație performanta
- Apar semnale ca studiul releva aspecte pozitive în raport cu societatea
Dragilor, educația unui copil se face în clasa, în casa, la școală , bunici, etc. Proporția covârșitoare a timpului unui copil școlar se petrece însă în cadrul școlii . Daca dumneavoastră ca educatori nu folosiți gândirea critica în ceea ce întreprindeți cum vreți sa ne educați copiii sa o facă
Personal am urmat cursurile de Critical Thinking organizate de catre Coursera cand aceasta afacere era încă la început pentru ca simțeam ca îmi lipsește acest lucru. Insa întreaga mea cariera am fost dispus sa am o minte deschisa si sa nu refuz noul.
Într-o societate în care educatorii citesc mai putin decât cei pe care ii educa, lucrurile nu merg bine.
Într-o societate în care alergam după wi-fi, internet și ignoram cartea, lucrurile nu merg bine.
Într- o societate în care dezbaterea, argumentul, teoria, discursul sunt floare rara, lucrurile nu merg bine.