Motto
Creativitatea poate rezolva aproape orice problemă. Actul de creaţie, înfrângerea banalului prin originalitate, învinge totul
George Lois
Titanicus va invita la a incerca sa invatam sa rezolvam probleme.
În fond și la urma urmei tot ceea ce ne înconjoară vine la pachet cu probleme și exerciții . Pe care a trebuit sa le rezolvam de-a lungul evoluției noastre ca omenire conștientă. Modul de a transmite aceasta știință a rezolvării problemelor face parte din devenirea noastră. Termenul euristic (heuristic) era utilizat în limba greacă (heuriskein) precum şi în limba latină (heuristicus) cu sensul de a căuta, a descoperi.Euristic sau euristica sunt termeni utilizaţi în mod curent pentru a defini acel procedeu de luare a deciziei (sau de găsire a unei soluţii) care nu analizează toată cantitatea de informaţie disponibilă în acest sens.
În căutările mele, generate din dorința de a-mi învăța fiul sa REZOLVE PROBLEME am ajuns la George Polya . Acest matematician format la excelenta școala din Budapesta încearcă sa gaseasca o cale generala de a rezolva probleme. Cercetările sale sunt publicate in “How to solve it” carte vanduta ino million de exemplare si tradusa in 17 limbi.
Primul Principiu dupa Polya – ÎNTELEGEȚI PROBLEMA
Fara a înțelege cu adevărat problema, cerințele sale,condițiile nu poți rezolva. Polya ii sfătuiește pe profesori sa isi întrebe elevii daca au răspuns la următoarele
întrebări
- Înțelegeți toate cuvintele folosite în enunțarea problemei?
- Ce vi se cere să găsiți sau să demonstrați ?
- Puteți rescrie problema folosind cuvintele voastre ?
- V-ar putea ajuta un desen , grafic sau un tabel ?
- Aveți îndeajuns de multe date si informații pentru a găsi soluția?
Al Doilea Principiu dupa Polya – ELABORAȚI UN PLAN
Polya menționează ca sunt multe cai rezonabile de a rezolva problemele. Capacitatea de a găsi calea spre rezolvare vine din rezolvarea multor probleme
Sa vedem ce a-ti putea folosi :
- Estimare sau chiar ghicire
- Căutați un tipar
- Desenați un desen, grafic, tabel
- Eliminați posibilitățile
- Folosiți simetria
- Folosiți un model
- Considerați un caz special
- Folosiți argumentarea directa
- Rezolvați o ecuație
- Fiți ingenioși
Al Treilea Principiu – URMAȚI PLANUL
Un pas și un principiu mai usor de urmat decat cel anterior. In general e nevoie de rabdare, grija si preocupare. Trebuie sa fiti persistent in planul ales insa daca acesta nu functioneaza trebuie sa va ganditi la alternative. Nu va ingrijorati si matematicienii cei mai profesionisti fac acelasi lucru.
Al Patrulea Principiu – PRIVIȚI ÎNAPOI
A privi înapoi si a reflecta asupra ce a mers bine si ce a mers rau este foarte important pentru problemele viitoare si strategiile de ales. Întotdeauna acest capitol al lectiilor invatate este foarte important.
După cum spunea G. Polya în aceeași lucrare – “Cum rezolvăm ?” (How to solve it)- , în matematică nu există “o cheie magică” prin care
s-ar deschide toate uşile şi ar rezolva toate problemele, ci se pot da numai sfaturi de abordare a rezolvării. Sfaturile date de profesor precum: descompunerea problemei în elemente componente, căutarea unor analogii, abordarea cazurilor particulare, folosirea desenului şi multe altele sunt binevenite, dar adevărata învăţare se realizează prin însăşi desfăşurarea acestei activităţi.
Putin umor:
Intrebare la un examen de fizica la universitatea din Copenhaga:
Cum se poate măsura înălțimea unei clădiri cu un barometru?
Răspuns student (1): Se măsoare lungimea barometrului, se leagă barometrul cu o sfoara si se coboară de pe acoperișul clădirii; înălțimea clădirii= lungimea barometrului + lungimea sforii.
Studentul a fost dat afara de la examen si a facut contestatie. Aceasta a fost acceptata pentru ca sa considerat ca întrebarea nu impunea o anumita soluție. Dar de vreme ce răspunsul sau nu edifica examinatorul asupra cunoștințelor de fizica dobândite la cursul respectiv, o noua examinare are loc.
Răspuns student (2): Se arunca barometrul de pe clădire si se măsoară timpul pana la impactul cu solul. Înălțimea clădirii = (g x t2)/2
Examinatorul, nemulțumit, solicita o alta soluție
Răspuns student (3): Daca este o zi însorita, se așează barometrul pe clădire si se măsoară umbra de pe sol. Cunoscând lungimea barometrului si a umbrei, totul se reduce la o simpla problema de asemănare.
Examinatorul solicita o alta soluție, si atrage atenția studentului ca este ultima sa șansa
Răspuns student (4): Soluția pe care o așteptați de la mine bănuiesc ca este măsurarea presiunii la sol si pe clădire – presiune care variază cu înălțimea si determinarea înălțimii clădirii in funcție de variația de presiune. Dar aceasta este o soluție de-a dreptul plicticoasa, de aceea va mai propun una:
[Răspuns student (5):] Se poate propune administratorului clădirii un târg avantajos: Îmi puteți spune in schimbul acestui frumos barometru care este înălțimea clădirii…?
Cum credeți ca se numea studentul ?
Preluat Blog Scoala Gimnaziala Stefan Bozian Seitin